Polregio z unijnym wsparciem na zakup czterech nowych pociągów
Władze spółki poinformowały w poniedziałek, że starania o wsparcie z programu „Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027” rozpoczęły się w listopadzie 2024 roku. Wniosek został pozytywnie zaopiniowany przez zarząd województwa świętokrzyskiego, co umożliwiło pozyskanie ponad 47 mln zł wsparcia przy całkowitej wartości projektu netto wynoszącej ponad 117 mln zł.
"Świadomość konieczności wymiany wysłużonego taboru towarzyszy nam od pierwszych dni pracy w Polregio. Uzyskanie unijnego dofinansowania na zakup pojazdów dla województwa świętokrzyskiego to symboliczny sukces. Czeka nas jeszcze wybór wykonawcy dla tego zamówienia oraz oczekiwanie na dostawę, jednak pierwszy krok w dobrą stronę został już zrobiony" – powiedział Krzysztof Pietrzykowski, prezes zarządu Polregio.
Prezes dodał, że wymiana taboru jest warunkiem rozwoju Polregio, a spółka nadal poszukuje możliwości pozyskania dodatkowych środków. "Rozmawiamy z rządem o mechanizmie wsparcia kolei regionalnej, przygotowujemy się do starań o dofinansowanie m.in. z programu FEnIKS, pod uwagę bierzemy też rynek wtórny" – zaznaczył.
Nowe EZT-y mają kursować na trasach regionalnych w województwie świętokrzyskim, takich jak: Kielce – Skarżysko-Kamienna, Kielce – Sandomierz, Kielce – Busko-Zdrój, Kielce – Sędziszów, Kielce – Ostrowiec Świętokrzyski, Kielce – Włoszczowa Północ, Sandomierz – Skarżysko-Kamienna, Sandomierz – Ostrowiec Świętokrzyski oraz Skarżysko-Kamienna – Ostrowiec Świętokrzyski.
Każdy z nowych pociągów będzie mógł pomieścić co najmniej 150 pasażerów, w tym ponad 100 na miejscach siedzących. Jednoprzestrzenne składy zostaną wyposażone w klimatyzację, monitoring, gniazdka elektryczne i ładowarki USB. Pociągi będą mogły rozwijać prędkość do 160 km/h oraz korzystać z trakcji wielokrotnej, co umożliwi łączenie dwóch lub trzech składów.
Dostawa pierwszych dwóch pojazdów ma nastąpić do końca 2027 roku, a kolejnych dwóch do końca 2028 roku. Projekt zakupu nowych pociągów został ujęty w Regionalnym Planie Transportowym Województwa Świętokrzyskiego na lata 2021-2030.
Nowe pociągi zostaną wyposażone w moduły Europejskiego Systemu Kontroli Pociągu (ETCS), co ma zapewnić większe bezpieczeństwo i kontrolę ruchu kolejowego.(PAP)
wdz/ drag/
 Materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie.  Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez [nazwa administratora portalu] na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.
			Materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie.  Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez [nazwa administratora portalu] na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.
		 
  NOCLEGI
									NOCLEGI
								 ROZKŁADY
									ROZKŁADY
								








